Om NIX-Telefon / Föreningen NIX-Telefon
NIX-Telefon är ett utmärkt exempel på hur en branschnorm kan bli ett rättesnöre för alla aktörer på marknaden. Enligt Marknadsföringslagen är en marknadsförare skyldig – med vissa undantag – att kontrollera om en privatpersons telefonnummer finns i NIX-Telefon innan samtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte rings till denne.
Även Internationella Handelskammarens regler kräver att marknadsförare och andra respekterar konsumenters önskan att inte utsättas för viss typ av direktmarknadsföring, t ex telefonförsäljning, genom att använda befintliga preferenssystem (som NIX-Telefon) eller egna interna spärrlistor. NIX-Telefon administreras av en särskild förening som under SWEDMAs ledning bildats av ytterligare nio branschorganisationer.
Observera att NIX-Telefon endast gäller för privatpersoner som uttryckt att de inte önskar bli kontaktad per telefon i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte.
Så nixar du - Automatiskt telefonsvar
Ring 077-228 00 00 från det telefonnummer du vill spärra och följ instruktionerna. Kom ihåg att det kan ta upp till två månader innan alla företag hunnit uppdatera sina register så att de ser att du spärrat ditt nummer.
Så nixar du - Genom en skriftlig beställning
Du kan spärra ditt eget nummer genom att sända ett undertecknat brev till NIX-Telefon, Box 600, 833 24 Strömsund. Ange i brevet vilket nummer du vill spärra och glöm inte att skriva under med din namnteckning.
NIX-Telefon / Föreningen NIX-Telefons utvalda länkar
Innehållet i denna modul är ändrat av användare
Äger du företaget?
Logga in