Svenskarna trötta på reklam – så når ditt företag ut till kunderna
Det är inte viktigt för företag i dag att finnas online – det är ett måste. Men att bara finnas med namn och kontaktuppgifter gör inte alltid mycket nytta. För att verkligen öka försäljningen krävs att man skapar relationer till rätt målgrupp.
Allt fler företag investerar nu i reklam och över allt på internet syns olika säljande budskap över allt. Det finns dock ett problem – svenskarna är trötta på reklam. Enligt Sveriges annonsörer har ”reklamtröttheten” ökat med åren, och enligt en undersökning publicerad av intresseorganisationen har tröttheten slagit nya rekord under de senaste åren.
Enligt Internetstiftelsens årliga undersökning Svenskarna och internet framkommer att hela 71 procent av svenskarna är negativt inställda till riktad reklam på internet och tidningen Resumé har tagit fram siffror som visar att reklam på Instagram klickas bort efter 0,5 sekunder.
Så hur ska företagen gå till väga för att nå ut?
Innehållsmarknadsföring på uppgång
En av de trender som många företag väljer att anamma stavas innehållsmarknadsföring. Denna marknadsföringsstrategi går ut på att nå ut till fler kunder, men det utan att verka säljande. I stället handlar det om att producera värdeskapande, informativt innehåll för sin publik.
Ett företag som tidigt insåg vikten av informativt och relationsbyggande innehåll är Tahoba. Det Stockholmsbaserade företaget, som drivs av fyra personer med bakgrund inom marknadsföring, har som uttalat mål att guida sina besöka till rätt plats och rätt produkt, något man gör genom att producera informativt innehåll där man redogör för marknadens olika alternativ.
Tahoba, till exempel, arbetar just nu på inte mindre än åtta olika marknader. Det visar att denna strategi kan appliceras på i princip vilken marknad som helst, oavsett vilken produkt eller tjänst man säljer.
Många använder AI i innehållsproduktionen – mottagarna negativt inställda
Innehållsmarkandsföring ställer stora krav på marknadsteamen i företagen. Det är stora mängder text och övrigt innehåll som ska produceras, och det måste hålla hög kvalitet för att fylla sin funktion.
Sedan AI slog ner som en bomb i världen i allmänhet och marknadsföringsbranschen i synnerhet har den medfört stora förändringar i arbetssätt. I dag använder en lång rad av företagen i Sverige AI för att skapa innehåll.
Men att använda AI i sin marknadsföring kan vara riskfyllt. Enligt en undersökning från Novus publicerad i år framkommer nämligen att nästan hälften av svenskarna är negativt inställda till företag som använder generativ AI i reklam och marknadsföring.
En av fyra tillfrågade, 26 procent, uppger att de har en mycket låg inställning till AI i reklam och marknadsföring. 20 procent anger att de har ganska låg inställning. Vad gäller generell kommunikation från företag uppgår siffrorna till 17 respektive 25 procent.
Några av motiveringarna bakom svaren lyder att AI inte är särskilt förtroendeingivande, att det inte är att lita på och att det känns opersonligt.
Förtroende och tillit en viktig nyckel
För att lyckas med innehållsmarknadsföring som strategi är det, först och främst, viktigt att definiera sin målgrupp och att lära känna den, för att förstå vad de söker efter för information.
När man definierat sin målgrupp är nästa steg att producera själva innehållet. Här är det viktigt att bemästra balansen mellan att skapa stora mängder innehåll och att bibehålla en personlig touch. Förtroende och tillit är nyckeln till framgång i den digitala tidsåldern.